- Dokonalost (siddhis) získáme zrozením, drogami, mantrou, askezí nebo samádhi.
- Důvodem zániku prakrti jsou proměny z jednoho druhu (jati) do druhu jiného.
- Skutky nejsou přímými příčinami proměn, ale odstraňují překážky, tak jako voda přirozeně zavlažuje rýžové pole, když se odstraní překážky v jejím toku.
- Individualita způsobuje vznik proměn mysli.
- Jsou různé proměny mysli, ale všechny jsou ovládány prvotní proměnou.
- Z těchto (prvotních) je proměna vzniklá meditací nedotčená tužbami.
- Skutky jógína nejsou dobré, ani špatné. Skutky ostatních jsou dobré, špatné nebo smíšené.
- Tyto tři dávají vzniku dojmům podle jejich druhu.
- Dojmy lze určit, protože je vztah mezi druhem, místem a dobou a vzpomínkou na ně.
- Tužby nemají počátek, protože touha po naplnění je bez konce.
- Následky nejsou bez příčiny, místa a předmětu.
- Minulost a budoucnost jsou také přítomné, mají ale jinou podobu a vyjádřené v jiné době.
- Jsou také vyjádřené ale mnohem zjemněleji a závislé na působení gun.
- Působení (gun) je jednotné, a proto je také jednota ve všem.
- Předmět je pořád stejný, jeho vnímání je ale rozličné podle proměn mysli.
- Poznávané není závislé na jediném vjemu. Bez vjemů předmět neexistuje.
- Předmět si uvědomujeme, když se zrcadlí v mysli.
- Protože poznávající, zůstává nedotčen mohou být jeho proměny vnímány.
- Mysl sama sebe neosvěcuje, protože sama sebe poznává.
- Nemůže zároveň poznávat objekt i sama sebe.
- Předpoklad, že existuje druhá mysl, která poznává první je pomatenost a úpadek.
- Čisté vědomí je neměnné. Jejím zrcadlením v mysli si uvědomuje sama sebe.
- Poznávající, proces poznávání a poznávané se zrcadlí v mysli a ví všechno.
- Ikdyž je mysl naplněna nesčetnými tužbami je nástrojem někoho jiného (puruša).
- Pro toho, kdo dokáže rozlišit sama sebe od mysli přestanou tužby a toto rozlišení je předzvěstí osvícení.
- Vjemy minulých proměn ruší probouzející se osvícení.
- Zjemnělým vnímáním a vědomou představou protikladů je odstraníme.
- Odpoutáním i od tohoto rozlišení dosáhne jógín stavu dharmamegha samádhi.
- Tím končí všechny proměny a utrpení.
- Čisté vědění beze clon a nečistot je neomezené a ostatní poznání je zanedbatelné.
- Pak, protože působení gun dosáhlo naplnění, zmizí všechny jejich proměny.
- Teprve nyní, když zmizely, pozná jógín v jednom okamžiku průběh všech proměn.
- Tím, že guny svou funkci splnily, vrací se zpět do svého zdroje. To je osvícení – poznání sama sebe ve stavu čistého vědomí.
Zde končí čtvrté pojednání nazvané: Kaivaljapáda |